Utbrott upp

Nu fick vi ett utbrott upp, vilket inte tillhör vanligheterna vid den typ av konsolideringar som vi hade.
Kanske är detta en indikation på att något håller på att hända.

Läget är nu förändrat och jag måste göra en helomvändning på kort sikt. Iochmed att vändningen på nersidan kom ovan botten i konsolideringen från oktober och vi nu fick ett utbrott upp, så räknar jag med att att vi söker oss upp mot 695p, där vi har ett ganska starkt motstånd i form av taket i konsolideringen från oktober. Iochmed att utvecklingen blev som den blev, så kan jag tillochmed tänka mig att 695 och tidigare toppen vid 704p får stryka på foten här vad det lider.

Dock vill jag inte gå så långt som att hävda att botten är nådd. I intervallet 720-760p har vi ett flertal motstånd som kan sätta stopp för upprörelsen. Det kan mycket väl bli så att vi får ett falskt utbrott från den triangelformation som vi befinner oss i sedan oktober och över går i en annan typ av konsolidering.

Det gäller nu att hålla koll på volymen. Om vi får ett utbrott upp under hög volym, så kan det vara en indikation på att något håller på att hända med den långsiktiga trenden. Vändningen ner år 2000 kom efter en liknande triangelformation som vi nu befinner oss i. Om vi fortsätter upp under låg volym, så är dock risken stor för falska köpsignaler.

Det finns ett köptryck nu och det verkar som att marknaden börjar prisa in en vändning till hösten eller början på nästa år.
Hurvida detta kommer hålla vågar jag inte sia om än. Vändningen kommer ju oftast och tar marknaden på sängen, vilket leder till att allt fler hoppar på efterhand och man får en väldigt utdragen uppgångsfas i början.
Vi får se om det utspelar sig på detta sätt.
Men som sagt tidigare, så finns det flera motstånd på vägen som skall brytas för att vi ska se den styrkan i marknaden.

Rent fundamentalt/psykologiskt känns det som att det är köpläge, då allt är totalt katastrofalt i ekonomin och aktiemarknaden har tagit ofantligt med stryk.
Ur tekniskt perspektiv finns det vissa indikationer på att botten är nära, men inget konkret att gå på enligt min analys.
Huvudtesen är att trenden är ner tills motsatsen är bevisad.

Kommentarer
Postat av: Pandi

Hej.



Läser dina inlägg varje dag med stort intresse. Har även följt dina råd, vilket för det mesta har varit vinstgivande. Jag trodde i början av förra veckan oxå att börsen skulle gå ner, så jag köpte på mig ett stort antal bear som jag fortfarande har kvar. Vad är din åsikt om Måndag, Tisdag? upp eller ner? Tacksam för svar.



hälsningar Pandi

2009-02-08 @ 15:18:05
Postat av: Kecke

Hej Pandi



Jag tror vi stöter på motstånd i intervallet 695-704p och söker oss ner mot 650-670p. Sedan är min idé att vi får en fortsättning upp som det har utspelat sig i förra veckan.

2009-02-08 @ 23:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0