?konsolidering?

Jag talar mycket om konsolideringar, men det är kanske inte alla som förstår innebörden av detta?

Jag ser en konsolidering som en relativ jämvikt mellan köpare och säljare.
De stora rörelserna sker oftast under en kort period och en stor del av tiden befinner sig börsen i en sidorörelse som jag benämner konsolidering.
Dessa konsolideringar kommer oftast tillstånd efter en kraftig föregående rörelse och då ser jag oftast denna jämvikt som ett tecken på etablering. Om kursen etablerar sig efter en kraftig föregående rörelse, så kan man oftast konstatera att rörelsen var befogad och ej en överreaktion.
Denna jämvikt uppstår, då både säljare och köpare anser att de gör en bra affär.

Som regel, så fortsätter rörelsen i samma riktning som innan konsolideringen start, men det finns även omslagsformationer som mynnar ut från en relativ jämvikt i marknaden.
Som regel så minskar volymen efterhand som konsolideringen bildas.
Ju längre tid en konsolidering pågår ju större betydelse.

Sen finns det kortsiktiga konsolideringar och långsiktiga konsolideringar. Just nu befinner vi oss i en långsiktig konsolidering efter nergången i oktober och i en kortsiktig konsolidering efter uppgången i början på februari.
Tolkningen blir således att det kan komma mer på uppsidan på kort sikt, medans det på lång sikt troligen fortsätter ner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0