Panik

Vad ska man säga? Vi är där nu! Det märks på forumen, det märks på börserna & det märks på löpsedlarna att det är nattsvart.
Paniken börjar infinna sig.

Jag kan inte hjälpa att småle lite när jag läser de stora rubrikerna på Aftonbladets hemsida.
Nu vet precis alla att det är kris och att man skall rädda det som räddas kan. Självklart så skall småspararna skrämmas att sälja av sina aktier och fonder precis som det brukar vara.
Sist in och sist ut!

När ska man gå in då?
Min känsla är att vi kommer nå en första grundstötning snart troligen runt 760p kanske ner mot 730p, sen kommer det troligen(inte säkert) ytterligare en nervåg mot som lägst 650p. Kanalbotten ligger idag runt 700p och kanske ska vi bryta igenom denna tillfälligt i ett exhaustmove.
Jag har kvar mina stödnivåer som jag nämnde redan för ett halvår sedan. 760, 730 & som jag tror allra lägst runt 650p på OMX. Frågan är vad man skall ha för strategi? Ska man försöka fånga botten eller vänta på att bottenformationen bildas? För egen del behöver jag inte ta det beslutet, då jag väntar på signal från min modell som troligen kommer ge signal en bra bit från botten. Möjligen kan jag kosta på mig lite XACT Bull om jag ser det uppenbara läget, men att blanka/ köpa Bear nu skulle jag aldrig få för mig.
Det första man på förhand måste ha klart för sig är vilket tidsperspektiv man placerar på.
Lång, kort eller något mittemellan.

För den långsiktige är det egentligen ganska simpelt. Köp billigt & sälj dyrt! 
Billigt är det när ingen vill ha kapital på börsen och dyrt är det när alla vill ha kapital på börsen. Nu är det billigt!
Nu är vi ett läge när det finansiella systemet i USA har kraschat precis som det gjorde i Sverige på 90-talet & vi fortsätter att diskontera att det kommer bli ännu värre. De som köper OMX index den närmsta månaden kommer göra sig en rejäl hacka på 1-2 års sikt. det är jag övertygad om! Dags att börja frigöra kapital!
Det är nu som framtidens förmögenheter skapas ;-)

Kommentarer
Postat av: Mercury

Hoppas du får rätt. Gissar att du kommer att skriva i bloggen när indikatorn slår om till köp?



Turbulensen de här senaste dagarna var nog faktiskt värre än vad jag kunde tänka mig. Men det är väl så att när det inte känns som det kan bli värre så är botten nära.

2008-09-17 @ 23:46:49
Postat av: Kecke

Jo det är klart att jag kommer skriva när indikatorn slår om. Det är lite av meningen med den här bloggen att kunna följa upp resonemang och även utvecklingen för min modell.

2008-09-17 @ 23:49:47
Postat av: Mercury

Ska bli intressant att se hur det kommer att fungera. Har du några speciella bolag som du kommer att köpa in till en lång portfölj? Själv är jag intresserad av t.ex. Getinge, Meda, Hexagon, Ratos, Lundbergs, Öresund, Kinnevik, Latour, H&M, Investor, PEAB, NCC, Kungsleden, SCA och SSAB. Kanske känns som en tråkig portfölj men risken borde vara ganska begränsad. Sen finns det även en del mindre bolag och kanske någon bankaktie som känns intressanta men jag tror att jag ligger lite lågt med dessa ett tag. Är nog inte omöjligt att de mer finansiellt stabila större bolagen återhämtar sig först.

2008-09-18 @ 00:02:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0