OMX & Oljan

Det har varit lite mindre aktivitet än vanligt här på bloggen på sistone.
Det beror på att det har hänt ovanligt mycket vid sidan om börsen.
Jag har både hunnit köpa ny villa och sälja min bostadsrätt. Samtidigt har det varit en hel del sidoprojekt som tagit upp tid. Men nu framöver ska jag förhoppningsvis ha lite mer tid och sinnesnärvaro att fokusera mer på börsen igen.



Jag talade i förra veckan om det starka negativa momentumet som byggts upp, men det var innan "the bailout" fick marknaden att hoppa av glädje. Hade inte detta politiska beslut fattats, så är jag övertygad om att vi hade haft årslägsta inom en vecka. Nu får vi se vilka effekterna blir på marknaden.
Iochmed den starka motreaktionen upp, så har vi nu istället ett uppmomentum och det är inte konstigt att det nu rekylerar neråt. Det ser fortfarande bearish ut på sikt, men möjligheten till uppgång åtminstone i det korta perspektivet har ju stärkts betydligt. Om gårdagens toppnivå vid 869 passeras, så tolkar jag det som att rallyt inte bara var en tillfällig impulsreaktion utan, då fortsätter det troligen upp mot 890p. Vid etablering över 890, så får vi troligen uppgången mot 920.
Om OMX bryter 823p igen, så indikeras att nergången kan fortsätta. Ytterligare stöd återfinns vid 841 & 834p
834p motsvarar 76% retracement från förra botten och under denna nivå bör det inte stänga ur positiv synvinkel.
Motsvarande fibnivåer på DOW är 11244 & 11165p. DOW just nu vid 11249p!
823, 834 & 869 kan alltså vara nivåer värt att bevaka på OMX.
Inga klara indiktioner utan jag avvaktar och ser vilket sentiment som tar överhanden.

Brentoljan har nästan varit nere vid den psykologiska 100$ nivån. De "riktiga" stöden återfinns vid 99 & 97$. området mellan 85 & 99$ är sedan tidigare väletablerat och här finns det hållbara stödnivåer.
Jag förväntar mig en motreaktion upp från 97-99$. 110$ kan vara ett tänkbart mål i en sådan rörelse.
86-87$ förväntar jag mig på ett par månader sikt.

Kommentarer
Postat av: Resenär

Gillar bloggen! Vad tror du om dollar på kort sikt samt på 6 månaders sikt?

2008-09-09 @ 23:51:21
Postat av: Kecke

Dollarns fortsatta styrka är lite av en gåta för mig. Räddningsaktionen av F&F har på kort sikt snarare fått omvänd effekt, då man tydligen anser att investeringar i USA blivit mindre riskfyllt??

FED dammsuger nu marknaden på dollar genom utfärdande av statsobligationer för 100Mdr.



Den negativa trenden för dollarn gentemot euron är nu bruten och jag tror att den kan stärkas ytterligare något i det korta perspektivet(ett par dagar). Närmar sig motståndet vid 6,80 gentemot kronan. Om man talar om 2-6 veckor framöver, så tror jag ändå att dollarn står inför en rekyl ner.

2008-09-10 @ 09:42:00
Postat av: Resenär

Tack! Ska bli spännande att följa. Jag hoppas på en ordentlig nedrekyl snart. Blir billigare när jag ska resa då

2008-09-10 @ 17:23:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0