No bailout!

Man röstade alltså nej till krispaketet & nu sprider sig paniken även i USA.
Kryckorna är borttagna och patienten faller hejdlöst till marken.
DOW är minus 5,3 % i skrivande stund & ser inte ut att ha bottnat ännu.
Rent spontant, så kan jag säga att blankningsförbudet inte hjälpte det minsta!

Har ej tillgång till mina TA-verktyg, så jag ska försöka mig på en Psykologisk reflektion över läget istället.
Det jag vet är att indexen nu närmar sig sina redan brant sluttande kanalbottnar och frågan är bara om de skall brytas tillfälligt i en sista selling klimax.

I ärlighetens namn ska jag meddela att jag inte har en enda krona placerad på börsen för tillfället & ser därför kanske lite annorlunda på saker och ting jämfört med dem som förlorar massor med pengar just nu eller för den delen tjänar massor med pengar. Det börjar kännas som att marknaden kapitulerar nu!
Jag tror fortfarande att det är ett kanonläge att köpa på lång sikt nu, men läget där det känns attraktivt att gå in för egen del ligger längre ner. Just nu tittar jag på 730p  eller 700p på OMX som ett första mål och kanske förflyttar jag blicken ännu lägre när vi väl är där och om vi kommer dit. Kanske känns 650p då som ett alternativ igen?

Förvirrande?? Jag tror nämligen att det är så här att för oss som ligger och väntar på det rätta köpläget, så är det överlag så att man tenderar att flytta ner blicken i sådana här lägen. Ju billigare man kan komma in ju bättre är det ju!
Det känns farligt att gå emot strömmen och köpa i sådana här lägen.
Eftersom detta är ett allmänt beteeende, så leder det till att köpsidan helt urholkas och den överväldigade säljsidan får kasta iväg sina aktier under rådande panik. Det är oftast först i efterhand som man önskade att man hade modet att köpa och istället köper man när börsen har repat sig från botten och marknaden är på bättre humör.

Frågan är bara om det är under denna panikförsäljning som vändningen kommer eller kan det komma mer längre fram?
Jag har faktiskt svårt att se att det kan bli mycket värre än nu rent psykologiskt på marknaden.
Den här paniken borde få den siste potentiella säljaren att kapitulera den närmsta tiden och jag tror att det handlar om ett par veckor innan botten är satt.
Banker kommer säkert att fortsätta krascha ett tag till efter att själva botten har nåtts, men det är ju inte det som styr när börsen bottnar!!

Jag gissar att om det kommer ett nytt räddningspaket som vänder sig lite mer till skattebetalarna och lite mindre till vanskötta finansbolag, så har inte kongressen några problem att godkänna det i det här läget.
Eller så kommer det något annat som får köpsidan att växa till och skapar en oväntad vändning upp igen.

Vi får se om jag kastar in några slantar på börsen de närmsta dagarna eller om jag fortsätter vänta på det optimala läget som förmodligen inte kommer. Det förstnämnda känns ju bäst.... iallafall på lång sikt!
På kort sikt känns det nästan omöjligt att förutspå vilka proportioner paniken kan få!

Kommentarer
Postat av: Mercury

Jag börjar känna mig mer pessimistisk eftersom den svenska börsen inte lär återhämta sig förrän den amerikanska gör det och dit känns det fortfarande ganska långt. Kurserna på många svenska aktier nu börjar likna rena skämtvärderingarna men det kan säkert bli ännu billigare innan det vänder.



/Mercury

2008-09-29 @ 22:52:43
Postat av: Kecke

Marknaden är inte helt logisk för tillfället.



För min del känns det dock som att det är ett långt bättre läge att köpa än att sälja/blanka på medellång och lång sikt.

2008-09-29 @ 23:07:06
Postat av: Swingtrader Igor

Kul blogg...mvh

2008-09-29 @ 23:09:57
URL: http://betfairswingtrader.blogspot.com/
Postat av: Mercury

Så är det nog. Börsen känns helt oberäknelig för tillfället och det känns som allt är möjligt. Borde dessutom snart bli någon rekyl på den här nergången tycker man, kanske när USA äntligen får ordning på sitt krispaket. Då minskar jag nog lite på mina innehav och chansar på att det blir ännu billigare lite längre fram.



/Mercury

2008-09-29 @ 23:36:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0