Mörk dag på wallstreet

DOW föll till sist och stängde nära dagslägsta på 10917p drygt 90p över årslägsta.
Volymen var hög...högre än förra botten vilket som sagt talar emot dubbelbotten.
Men det finns ytterligare stöd vid 10670p & 10600p som jag tror har större chans att hejda nergången.
50% retracement från toppen och botten år 2002 ligger vid 10684,50 och 62% vid 9861,57.
Någonstans där emellan tror jag att vi har den definitiva botten i den här bearmarketen.
Det som nu sker har jag väntat på i drygt ett halvår nu, men att försöka pricka botten exakt är enligt tidigare erfarenhet svårt. Det är för starka känslor i omlopp och om det passerar viktiga stöd, så tenderar det att utlösa nya säljvågor.
Om man springer med hög hastighet och kastar sig in i väggen, så kan man således braka igenom.
Det är bara en fråga om det blir total kapitulation eller om det tar slut ganska omgående.

Om man ser på det hela med lite mer långsiktigt perspektiv, så tror jag att underbara köplägen uppenbarar sig framöver. Jag rekade för ett tag sedan skog som ett första steg in på marknaden och här har vi sett starka uppgångar på sistone. Konsumtion & förhoppningsaktier kan vänta.
Vi närmar oss nu med stor sannolikhet vägens slut, där det som marknaden diskonterat sedan över ett år tillbaka når sitt klimax.

Kommentarer
Postat av: Mercury

Tack för intressant info. Jag gjorde en del inköp idag men efter att USA-börsen stängde känns det ju inte helt rätt.



Känns som det är USA som styr börsutvecklingen framöver så jag undrar hur många % det är ner till nivåerna du nämner dvs 10684,50 och 9861,57?



/Mercury

2008-09-15 @ 23:14:27
Postat av: von anka

tror fortf på 720 och en vändning i okt. blir intressant att se om detta kommer stämma!

tittar du bara på branscher kecke? inga speciella bolag som är värda att ta in nu under nedgången?

själv letar jag bland småbolagen till långa portföljen. med en placeringshorisont på 5 år eller mer.





kvack!

2008-09-16 @ 07:58:29
Postat av: Kecke

Mercury: Det blir i intervallet 2,1% till 9,7%

von anka: För ett tag sedan hade jag 760 & 730p som tänkbara stöd...får kolla över statusen igen snart. har inte kollat bolagsspecifikt. Jag tycker man ska hålla sig borta från rena förhoppningsbolag i detta läge och satsa på stabila aktier. Förhoppningsbolagen kan ofta nå ännu lägre efter att börsen generellt har nått sin botten.

2008-09-16 @ 12:53:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0