Bollen är i rullning

Som jag skrev i föregående inlägg så har vi ett starkt negativt momentum nu.
DOW bottnade idag drygt 200p över årslägstanoteringen.

Jag tror vi tar en kort paus nu i nergången innan den fortsätter troligen förbi årslägstanoteringarna.
Vi kan ha en liknande situation som i januari framför oss.

Jag har tidigare redogjort för att jag tror detta är den sista nergångsfasen innan det vänder upp igen och det står jag fast vid. Deltagandet i handeln är nu mycket lågt i både upp och nergång och tydliga divergenser syns i både volym och momentum. Denna divergens gör att dubbelbotten är en möjlighet, men oftast fortsätter det förbi när det väl närmat sig föregående botten. 760p är mitt första mål på OMX, men om det bryter ut panik, så kan det naturligtvis gå lägre. Om alla faktorer samspelar åt fel håll så kan det mycket väl bli så. Oljan tex har närmat sig stödnivåer återigen.

Håll i hatten!

Kommentarer
Postat av: Juneinsider

Korrelansen mellan sjunkande oljepris och stigande kurser tror jag är över. Marknaden har börjat acceptera att det är lågkonjunktur och det sjunkande oljepriset är en bekräftelse på detta. Minskande efterfrågan på olja innebär att den ekonomiska aktiviteten sjunker snabbt i hela världen och detta kommer avspeglas i företagens vinster snart.



Börsen är fortfarande högt värderad och kan mycket väl falla 20-40% till. Precis som du säger så kommer inte hela fallet på en gång utan stegvis med rekyler under vägen.

2008-09-06 @ 08:17:36
Postat av: Kecke

Ja vi har sett det flera gånger de senaste veckorna att sambandet börjar tunnas ut. Därmed inte sagt att större rörelser inte skulle påverka framöver.

Den ökande arbetslösheten i kombination med sjunkande oljepris gör ju att man tror att man har inflationen under kontroll idagsläget, så om oljan skulle rekylera upp så kan det bli oroligt.

2008-09-07 @ 13:12:17
URL: http://kelo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0