Tokrally

DOW avancerade idag nästan 11%.

I total brist på positiva nyheter, så kanske dagens urusla konfidensfaktor och husprisstatistik fick aktörerna att ställa sig frågan om det kan bli mycket värre och istället köpa? Sen ryktas det om en räntesänkning imorgon på 0,75.
Det är ett ganska naturligt svar på de extrema nergångar vi sett på sistone. Jag tror att väldigt många har avvaktat med köp i den här volatila marknaden, vilket har lönat sig. Man siktar lägre och lägre ner för att ta position och avvaktar.
När det sedan lite oväntat börjar gå upp istället, så blir det en ketchupeffekt, då många skall in på enochsamma gång.


Vad händer nu?
Jag ser en möjlighet att DOW går in i en konsolideringsfas, vilket skulle öppna upp för ytterligare uppgång med ca 10%. Med tanke på den extrema volla som vi har nu, så är det inte lätt att hänga med i svängningarna.
Jag lutar idagsläget åt att det kommer ett nytt bakslag i början på nästa år, men på 1-2månaders sikt, så kan vi ha sett botten nu.
Samtidigt så vet jag att det oftast vänder när man minst anar det och de flesta har blickarna på ännu lägre nivåer. Vändningen blir ofta ett överaskningsmoment som ställer marknaden och får potentiella köpare att agera i förtid för att inte riskera att missa tåget.
Jag tänker ligga kvar i mina positioner ett tag framöver iallafall.

Kommentarer
Postat av: Johan

Om dessa beräkningar stämmer så (har inte dubbelkollat) känns det som en trolig orsak till åtminstone storleken på gårdagens uppgång: http://ftalphaville.ft.com/blog/2008/10/28/17543/is-this-the-real-reason-for-todays-equity-market-gains/

2008-10-29 @ 07:35:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0