Meda & räntor

Medarapporten blev en besvikelse och i kombination med kommande nyemmision, så tror jag att aktien kan få svårt att slå OMXindexet framöver. Jag gick ur innan stängning idag med en respektabel vinst på 13%.

Ska leta efter lite nya kandidater som kan plockas in i nästa vecka, då jag tror på fortsatt svagt ner i början på nästa vecka innan nästa våg upp tar vid.


Och så vill jag kommentera finansminister Borgs utspel mot bankerna idag.
Det står utom allt tvivel att bankerna kör lite fulspel förtillfället och låter låntagarna betala kalaset.
3 månaders Stibor har gått ner från 5,6% till 4,7% sedan den 8/10.
Man var snabba med att justera upp räntorna, men inte lika snabba med att sänka.

Enligt SHB, så tjänade banken endast 53 öre per utlånad 100 lapp det senaste kvartalet, vilket var något sämre än normalt.
Nu tjänar man troligen 1,2 till 1,4kr per utlånad 100 lapp.

Bankerna borde ha rätt bra marginaler idagsläget på sin utlåning med andra ord.
Mer än dubbelt upp mot normalt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0