Flockbeteende

Krispaketet gick alltså igenom, men flocken bestämmde sig för att springa mot utgången trots allt.
Det var lite som jag misstänkte i föregående inlägg. På ett sätt tycker jag att det är en positiv indikation.
Det talar om att marknaden nu är i ett extremläge när det gäller pessimism.

Jag tror att vi kan fortsätta ner en liten bit till på kort sikt, men annars förväntar jag mig något liknande det som hände i januari då vi hade ett extremläge förra gången. Förhoppningsvis leder det inte till en utdragen konsolidering och fortsatt nergång denna gång utan till en rejäl initial motreaktion och början på en bottenformation.

Jag vet inte riktigt vilket råd som känns bäst för tillfället till dem som inte är så insatta i börsen själva.
Att försöka träffa botten kan vara nog så smärtsamt på kort sikt, men i många fall kan det vara lönsamt i det långa perspektivet. Speciellt i ett läge som nu, då det råder totalt börsmörker.

Annars brukar man vanligtvis vänta tills stormen lagt sig och en upptrend etablerats, men då har man redan missat säkerligen 20% från botten. Om man ska använda sig av denna strategi, så ska man köpa på första nerrekylen efter att en ny högre topp har satts.

Men ett råd som jag kan stå för idagsläget till den som varit långsiktig och följt med hela vägen ner är att INTE sälja nu om du inte har akut behov av pengarna förståss.
Det är för sent både på kort och lång sikt. Agera aldrig i panik!

Kommentarer
Postat av: Staffan

Hej. Tack för en fantstiskt intressant blogg. Det finns en sak jag undrar och det är vilken bransch skulle du råda att satsa på vid bottenläge. Nu tänker jag på 2-5 års sikt. Ha det bra.

2008-10-05 @ 09:25:04
Postat av: Kecke

Hej Staffan!



Jag har för ett tag sedan rekat skogen och jag tror fortfarande att det är läge på lång sikt.

Stabila verkstadsbolag kan det nog vara läge att plocka in nu.

Jag tror annars att det mesta följer med upp när den generella vändningen kommer och med en placeringshorisont på 2-5år sikt, så borde det vara köpläge generellt nu.

Jag skulle nog vänta lite med bank, fastigheter, bygg, sällanköp idagsläget.

Vi kan stå inför en sista blowoff på nersidan och då kan dessa brancher sänkas rejält på kort tid tillsammans med vissa förhoppningsbolag helt utan substans.



Lycka till!

2008-10-05 @ 10:02:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0