DOW -7,3%

DOW har nu rasat 18% på 5 handeldagar och 39% sedan toppen!

Vi hade ett par riktiga ras på kort tid under IT-kraschen, men det här är ännu värre.
Jag tror att man får gå tillbaka till 1987 för att hitta något som kan toppa detta iform av utvräkning av aktier.

Det är en sanslös kapitulation vi nu bevittnar!
Trots att vi har haft ett par lägen, då köparna har vågat sig in, så fortsätter säljarna att kasta iväg sina aktier.

Att försöka hitta en botten i en sådan här marknad verkar helt omöjligt och frågan är om man ens ska försöka fånga kniven om man inte är långsiktigt inställd eller väldigt modig.
Förmodligen är det just det som sker nu....att det rörliga kapitalet ersätts succesivt av långsiktigt kapital som sitter lugnt i båten.

Som jag skrev i föregående inlägg, så har mitt worstcase scenario redan besannats.

Om man ska försöka tänka logiskt i denna situation, så finns det naturligtvis en jämviktsnivå där potentiella säljare väljer att avvakta och potentiella köpare tycker att det har blivit läge att gå in.
Idagsläget vågar inte de potentiella säljarna ens vänta tills dagen efter innan de passar på att ta det som ges och köparna avvaktar ännu lägre nivåer.

Trots att jag har missbedömmt kraften i den här nergången, så måste jag ändå vidhålla att det här måste vara ett bra läge att gå lång på och ett dåligt läge att sälja sina långsiktiga innehav på.
Minsta tecken på att det här är en övergående kris kommer få balansen mellan köpare och säljare att skifta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0