Börsläget

Med facit i hand, så borde jag naturligtvis ha avvaktat en dag eller två till innan jag äntrade marknaden igen, men så är det ju oxå lätt att vara efterklok. Jag anser fortfarande att det är köpläge på den här nervågen på medellång sikt.

Vi ser nu oftare att OMX lyckas stänga en bit ovanför dagsbotten, vilket iallafall innebär att fyndköpare börjar komma in efter de initiala nergångarna. Detta bekräftas oxå av att vi har en positiv divergens i stochastics. Jag tolkar det positivt, då även volymen nu krymper ihop.

Jag har inga direkt starka stödnivåer nu förrän ner mot 530p och 500p och kanske är det ner dit vi skall för att hitta fast mark att stå på. Indexnivåerna som vi befinner oss på nu är väldigt dåligt etablerade, därav det fria fallet delvis.
Om man tittar på DOW, så hade indexet hittat ett stöd vid 8200p som nu bröts ikväll. Sannolikheten är nu stor att DOW fortsätter ner under årslägsta 7882p. Starkare stödnivåer hittar jag ner mot 7200-7400p.
Vi kan alltså få ytterligare 10% ner innan vi når dessa stödnivåer.

Det mesta talar alltså för fortsatt ner en bit till på kort sikt, vilket gör oktober 2008 till en av de värsta börsmånaderna genom tiderna.

Jag ligger fortfarande 20% likvid om man endast räknar det tillgängliga kapitalet idagläget och jag avvaktar nog ner mot 500 eller 530p på OMX innan jag snittar ner mina BULL. Där tror jag att jag har ett rätt bra snitt på medellång sikt.
Ni kanske tycker att det vore bättre att köpa BEAR idagsläget, men det är emot mina principer efter den nergång vi har i ryggen.
Lika oberäknelig som nergången är kommer uppgången att vara och det känns som att det kan vända närsomhelst.

Övrigt kapital ska investeras enligt min modell framöver, där jag dock räknar med att börsen har stigit en bra bit från botten innan generell signal ges på OMXindex.
Idagsläget har jag bara 4 st enskilda aktier som givit köpsignal eller ligger kvar i köp utav alla LCAP och MCAP.
Stora Enso, Holmen, Broström och Tanganyika

Kommentarer
Postat av: finimej

Tack kecke, kolla din blogg varje dag. Jag nästan följd dig i köpet ifredags, men fegades ut. Som det ser ut nu, hittar vi stöd i det 2002 okt botten området för alla index.

2008-10-27 @ 21:57:37
Postat av: Kecke

Hej finimej!



Bra gjort att du avvaktade. Jag gick in för tidigt i januari oxå, men lyckades snitta nära botten den gången. Jag var på plus ett par dagar senare. Hoppas på en upprepning denna gång.



413p på OMX i denna nervåg? Låter helt otroligt, men vem vet! Om man ser det över ett längre perspektiv, så är det nog denna nivå som hägrar dock.

2008-10-27 @ 22:28:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0