Rekyl inledd i USA

Det vände ner kraftigt igen ikväll på DOW.

Nu återstår det att se om köparna avvaktar igen eller tar chansen att hoppa på tåget.

Om vi får en väldigt kortvarig rekyl och sedan vänder kraftigt upp och etablerar oss över toppen igår, då stärks bottenscenariot betydligt. Ur tekniskt perspektiv så ser jag flera indikationer på att botten kan vara nådd. Det är den extremt höga volatiliteten och den allt lägre volymen i kombination med paniken och den kraftiga motreaktionen upp som får mig att fundera över om botten kan vara nådd. Men då får det inte kollapsa igen utan köparna får sätta emot rejält på denna rekyl och pressa upp indexen igen över gårdagens topp. Något trendbrott på lång sikt är det dock inte tal om ännu på ett bra tag utan dit har vi långt kvar både tidsmässigt och nivåmässigt.

I sådana här lägen brukar jag ta fibonacciberäkningar för att avgöra vad som är en normal rekyl och sen går jag mycket på känsla för att avgöra styrkan i rörelser.
Om vi klarar att hålla oss över 617p i denna nerrekyl, så lever bottenscenariot. Helst ska det då vända upp igen redan i intervallet 654-678 för att visa riktig styrka.
Man kan även tänka sig en omvänd HS-formation som indikerar köpsignal vid brott av 720p under ökande volym i ett senare skede.

Min bedömmning är att det är ett säkrare kort att gå för uppgång nu på rekylen ner.
Fortsatt ras och nya årslägsta finns inte riktigt med på min karta den närmsta månaden utan det är i värsta fall frågan om en lite mer långvarig konsolidering som sedan kan utmynna i en fortsättning ner efter nyår. Om man ändå ska ta med möjligheten till fortsatt nergång nu direkt, så är 594p en nivå att bevaka. Dit bör vi inte söka oss ur positiv synvinkel.

Jag avvaktar hursomhelst några dagar nu för att avgöra styrkan i denna nerrekyl innan jag agerar igen.


Kommentarer
Postat av: Olivia

En bra analys, håller med dig om scenariot. Nu förstår jag hur du menar. Det är spännande tider!

2008-11-06 @ 12:10:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0