Vart är vi påväg?

Har varit iväg de senaste 2 dagarna och har inte hunnit kommentera utvecklingen.

Är vi i en tillfällig upprekyl eller är botten nådd?

Jag brukar oftast ha en uppfattning om riktningen, även om det inte alltid stämmer.
Idagsläget ser det väldigt osäkert ut både på kort och medellång sikt.

Vi har nu fått en kraftig vändning upp i indexen och volymen var hög åtminstone inledningsvis.
Oljan har sjunkit rejält och frågan är befogad även där. Toppen nådd eller fortsatt upp?

Bankindex sticker ut som en klar vinnare senaste veckan och har repat sig med över  20% från botten.
Mycket möjligt att vi har sett botten för ett bra tag framöver i bankerna.
Industri, bygg, fordon, skog  mfl. ser dock inte ut att ha bottnat enligt min mening.

Om jag ska tro något i detta osäkra läge, så är det att vi skall ner igen troligen under årslägsta eller i nivå..
Bankerna har stigit kraftigt och har överlag nått motstånd. Jag tor att det kommer en motreaktion ner på 5-10% i bankerna samtidigt som flertalet andra brancher kan komma att passera sin årslägstanivåer framöver.

På kort sikt ser OMXS30 nu ut att konsolidera i intervallet 850-880. Sannolikt så passeras denna bottennivå imorgon, men jag vill gärna se en stängning under eftersom den här typen av konsolideringar oftast är fortsättningsformationer, vilket isåfall  innebär att OMX bottnar imorgon och vänder upp igen. Jag har tidigare talat om 910 som ett tänkbart mål på uppsidan. Denna nivå är nu förskjuten upp mot närmare 920p. 
En stängning under 850p skulle jag nog tolka som bearish idagsläget och då är risken stor att det fortsätter ner direkt.

Oljan har fortsatt ner och nått ca 124$ på nersidan. Stöd finns vid 121 & 122$.
Här har ett toppscenario växt fram de senaste veckorna. På kort sikt tror jag att vi ligger nära en upprekyl i oljan mot 132-138 igen och om det sedan vänder ner och passerar botten i denna nervåg, så har vi en säljsignal.
(Om oljan går över 140$ igen, så ändras förutsättningarna åt det positiva hållet.)

Sammanfattningsvis så lutar jag åt ytterligare en nervåg som tar OMX ner mot 800 igen eller under.
Eventuellt så får vi en topp på ca 910-920 på uppsidan innan dess eller så är toppen redan nådd vid 888p.
(En etablering över 920p skulle ändra förutsättningarna åt det positiva hållet.)



Kommentarer
Postat av: von anka

i och med att vi gick ner under 832 och nästan bröt 802-804 tror jag att vi får inriktia oss på lägre nivåer då detta var ett svaghetstecken. under 800 ner mot ca 720-750 gissar jag på.

2008-07-28 @ 09:22:45
Postat av: Kecke

Har ju hållt 760 som tänkbart slutmål innan, men 730 ser ut som en mer betydelsefull nivå.



DOW är förövrigt snart nere vid 62% retracement av senaste uppvågen 11160 och sedan 76% 11033.



Börjar närma sig nivåer där man förväntar sig en uppreaktion.

2008-07-28 @ 19:14:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0