Rally!!

Idag kom rekylen med rejäl kraft!
Med all tydlighet visades det att det fanns många som ville vara med på köptåget i främst bank och bygg aktier.
Volymen var den högsta på länge!

OMX etablerade sig tom över 855 p.
Närmast troligen upp för test av nacklinjen vid ca 875, därefter troligen rekyl ner igen mot 840-850p.

Jag lutar sedan mot ytterligare en uppvåg mot 900-910p, beroende på om det håller vid 840-850p.

Det är en märklig känsla som infinner sig trots att vi bara är 2 dagar från årslägsta och ett par procent upp.
Det blev inte någon urblåsning i det här läget och bank och bygg aktierna formligen exploderade på uppsidan istället.
Troligen kommer vi dock få se motreaktionen ner ganska omgående i dessa 2 brancher och det är i min mening för tidigt att dra några slutsatser om långtgående rörelser.

Tror inte att jag skulle rekommendera någon av mina bekanta att köpa aktier ännu dock, även om det känns att det troligen är ett bra läge på sikt.
Det finns definitivt en kortsiktig uppsida på börsen efter den långvariga nervågen sedan april, men vi är i början av rapportperioden och mycket kan hända framöver när bolagen skall redovisa sina vinster och ge sin syn på framtiden framförallt.
Inflationen är fortfarande ett hot och det kvarstår att se vad som händer med oljan de närmsta veckorna. Brent idag nere vid 130$!!  Jag har tidigare flaggat för möjligheten till rekyl ner mot 126-130$ och det kommer troligen en motreaktion upp snart i oljan efter ett kraftigt fall på kort sikt.

Innerst inne vet jag ju att det är precis så här det brukar se ut när botten nås. Att det vänder upp med kraft trots att det ser väldigt mörkt ut på ekonomiska fronten. Det brukar börja så här att några tappra kastar sig in i marknaden och många står vid sidan och avvaktar. Sen när det fortsätter några procent till upp, så börjar snacket om att hoppa på tåget innan det går. Och sen går det av bara farten tills verkligheten gör sig påmind igen. Sen kommer motgången med kraftiga vinsthemtagningar och då är den stora frågan vart det stannar på nersidan.

Jag är inte den som vanligtvis kastar mig in först och jag är heller inte den som vanligtvis köper på toppen.
Det är troligen ett bra läge att köpa nu i ett längre perspektiv, men jag vågar inte sticka ut hakan ännu och påstå att botten är nådd.
Risken för bakslag känns fortfarande för stor. Det vänder sällan spikrakt upp utan det kommer ofta en ytterligare kort nervåg som tar indexen något lägre än den första.

OMXS30


Kommentarer
Postat av: Johan S

Håller helt med, risken för rekyler ner är stor. Titta på de europeiska börserna idag. De går ner när OMXS30 fortsätter upp. Risky!!



Vilket program använder du för att göra TA?

2008-07-18 @ 09:59:28
Postat av: Kecke

875 p uppnått idag och jag tror att det kommer en rekyl ner snart mot ca 850 innan det troligen fortsätter upp mot 900 i nästa våg. Rapporterna som kom in igår i USA var ju överlag dåliga och oljan kan stå inför en vändning upp snart. En viss positiv anda nu, men det vänder snabbt. Risky är rätta ordet!



Använder Vikingen Börs...inte det bästa programmet troligen, men tror inte att man analyserar bättre med ett dyrare program heller?

2008-07-18 @ 15:29:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0