Peak Oil

Jag kan ingenting om olja!

Däremot anser jag mig ha hyffsat god insikt i prismekanismen som styr vad oljan skall kosta.

Den som tror att oljan kommer växa till himlen har gruvligt fel anser jag!       
 

Den prisstegring vi nu har sett sedan en längre tid är inte hållbar. Oljan/Bensin är inte oersättlig och därför kommer således efterfrågan att minska på ett eller annat sätt framöver tills dess att priset går ner på en nivå där utbud och efterfrågan når en jämvikt igen.


När jag tänker olja så tänker jag främst på drivbränsle till fordon av alla de slag.

Kan det inte vara så att vi alla överkonsumerar denna produkt i dagsläget, då prisnivån legat relativt stilla under många år. Vi flyger, vi kör bränsletörstiga bilar, vi tar bilen vart vi än ska osv osv. Nu när oljepriset har gått upp, så blir alternativ kostnaden för stor för många. Man gör sig av med SUVén och köper en bränslesnål bil, man avstår kanske från långresan med bilen osv.


Sen kommer vi till de som producerar olja/bensin. Ju högre pris, ju lönsammare att öka produktionen (om det inte vore en kartell). Ökad produktion=större utbud=sjunkande pris. I realiteten finns det ju faktiskt ingen brist på olja utan utbudet styrs dit där man kan producera med bäst förtjänst (eftersom det är en kartell)
 Det finns alltid bensin på macken! Möjligen är det så att kostnaderna gått upp för att utvinna oljan, men med den uppgång vi sett så är sannolikt marginalerna goda och lockar till nya projekt och nya aktörer som vill vara med.
Någon brist på riskkapital som vill vara med i oljebranchen nu är det ju inte.

Det jag vill säga är att priset på olja kommer söka sig dit utbud och efterfrågan är  i balans. Att priset bara fortsätter att stiga och vi konsumenter bara fortsätter att köpa till högre och högre pris är inte sannolikt.

Har reserverna verkligen sjunkit så mycket de senaste 3 åren att en prisuppgång på 200% är motiverad eller är det marknadens förväntningar som speglas  i priset i högre grad?

Hur stor del av prisökningen beror på spekulation idagsläget?


Kommentarer
Postat av: von anka

stor del är spekulation och slutet på denna uppgång tror jag vi får se när vi får en rejäl acceleration av priset som man ofta ser i slutet av sådana här utvecklingar.



det som vänder börsen kommer vara olje priset och dollarn och kanske får vi se detta senare i sommar...

2008-07-04 @ 16:58:46
Postat av: kecke

När man studerar dollar/SEK, så syns ett klassiskt konsolideringsmönster sedan april. Vid etablering under 5,95 SEK/$, så kan vi få ett drop ända ner mot 5,50.



Är mitt uppe i en importaffär nu, så ett fall på dollarn tas tacksamt emot.

2008-07-05 @ 12:29:35
Postat av: kecke

Om man ska sy ihop hela påsen, så ligger mina förväntningar att oljan rusar uppåt i en sista uppvåg mot 170+ och dollarn försvagas ytterligare.

För börsmarknaden innebär det sannolikt att vi får en riktig urblåsning på nersidan och att det bottnar inom de närmsta månaderna.

2008-07-05 @ 13:44:54
Postat av: von anka

instämmer!

2008-07-06 @ 16:09:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0