Dollarn, oljan & börsen

Dollarn tappar idag mot euron och SEK.

Min bedömmning ur både makroperspektiv och tekniskt är att försvagningen troligen kommer fortsätta nämsta tiden.
Närmsta mål är 5,85 och därefter ca 5,50 gentemot SEK.
FED har inte varit tillräckligt tydliga i sina ambitioner att bekämpa inflationen och vända bugetunderskott, vilket den europeiska och svenska centralbanken har varit.
Sedelpressarna fortsätter att gå på högvarv i USA.

En snabb dollarförsvagning i kombination med inflationen gör att ännu fler kommer försöka hedga sitt kapital.
Detta talar för att råvarorna kommer fortsätta vara heta spekulationsobjekt ett tag till.
Det är väl nu som helt vanliga småsparare börjar köpa olje & guldcertifikat och hoppar på sist som vanligt.
Det är ju spekulationsbubblans natur att småspararna skall ta den stora smällen till förmån för de stora.

Det finns en del som som talar för en kedjereaktion, där dollarn försvagas, oljan/guld stiger ytterligare och börsen försvagas ytterligare.

Tycker oxå att det finns en hel del som talar för att det kommer se annorlunda ut inom något år.
Jag tror att vändningen ligger precis runt hörnet om alla faktorer samspelar närmsta månaderna, vilket innebär att det skall bli värre innan det kan bli bättre.

Det gäller bara att ha modet och karaktären att gå in och köpa när massmedierna och diverse forum målar upp den nya depressionen med stora bokstäver. Sen när allt kapital som står vid sidlinjen eller ligger investerat i råvaror osv. strömmar tillbaka in på börsen igen, så kommer det bli rejäl skjuts uppåt.

Det är vad jag tror och inbillar mig iallafall ;-)

Kommentarer
Postat av: Mercury

Hej!



Man kan i varje fall inte klaga på att det inte händer något på aktiemarknaderna för tillfället.



Själv så är jag otålig att börja handla på mig lite aktier för en portfölj på lite längre sikt. Känns som det kan vara ett bra ingångsläge efter den här kraftiga korrigeringen men ännu verkar vi inte ha nått botten.



Undrar om du skulle ha tid att göra en TA för H&M och Getinge. Vissa hävdar att H&M ganska snart skulle kunna gå ner till runt 250:-, vad tror du om det ur ett TA-perspektiv? Sen undrar jag också lite om Getinge som jag frågat om tidigare. Då nämnde du att det finns ett stöd kring 130:- vilket aktien har nått nu. Hur ser du på fortsättningen, tror du att kursen kan fortsätta ner och vilka nivåer kan då bli aktuella?



/Mercury

2008-07-15 @ 22:25:30
Postat av: kecke

Hej mercury!



Vad gäller HM, så är det en aktie som jag tidigare har följt lite närmare. Vi fick ett klockrent test underifrån i mars av utbrottsnivån och bekräftelse av säljsignalen genom brott av 298,50 kr.

Vid 250 kr återfinns idag kanalbotten i den neråtgående trenden. Intervallet 250-290 kr är sedan tidigare väletablerat och 250 kr nivån har hejdat flera nergångar tidigare.



Eftersom jag tror att det finns mer att hämta på nersidan, så håller jag ca 250 kr som ett tänkbart mål på nersidan. På kort sikt kan aktien repa sig något alt. konsolidera.



Getinge: Iochmed att 140kr stödet har brutits, så ser aktien inte speciellt köpvärd ut. Nergången dessutom under expanderande volym. Runt 130 kr där aktien nu vänt upp har vi kanalbotten och närmast återstår att se styrkan i en upprekyl. Vi skulle kunna få en uppgång mot 140kr igen eller någon veckas konsolidering. Om volymen är låg under en sådan återhämtning, så är det illavarslande.

Vill gärna se en bekräftelse genom brott av 130 kr först innan jag drar allt för negativa slutsatser.

2008-07-15 @ 23:01:07
Postat av: Kecke

getinge: har rekylerat upp mot 138,50 kr och volymen krymper. Tror det är säljläge på den här upprekylen.

2008-07-20 @ 22:02:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0