Dags att sy ihop påsen.

Börjar bli dags att summera situationen.
Ur tekniskt perspektiv, så tror jag att en botten på nergången ligger inom räckhåll.
De nivåer som jag har i åtanke är 760, 730 & i värsta fall ca 650p.
I slutänden innebär det att nergången landar på 43-50% från toppen(årslägsta hittills=39% ner) och att nergången stannar mellan 62 och 76% retracement av hela uppgången från 2002.
I det perspektivet, så är den kvarvarande fallrisken inte så stor!
Att försöka pricka in botten exakt tänker jag inte ge mig på i detta detta läge.
Även tidsperspektivet är en klurig gåta att knäcka i dagsläget, men innan årsskiftet borde vi ha lagt botten bakom oss.
Om börsen fortsätter upp närmsta veckorna, så drar det ut på tiden, men om nergången kommer redan nu och med kraft så kan det gå snabbare.

Vi har nu återigen ett läge där det kommit in lite optimism och börsen steg snabbt 10% från botten.
Det är svårt att säga på förhand vilka känslor som kommer råda framöver, men naturligtvis kan det bli ett bakslag för många som satsat på att botten är nådd om 800 bryts igen.
Jag hoppas fortfarande på ett sellingklimax.

Ur makro perspektiv, så fortsätter det storma runt bankerna i USA och det verkar sprida sig.
Det som jag tror kommer hända framöver är att FED kommer indikera att inflationen är prio nr 1.
Det talas om kommande höjningar innan konjunkturen vänt upp och det talas om inflationsmål och begränsningar av råvaruspekulation. Jag tror inte att man kommer behöva göra slag i saken och chockhöja räntorna utan det blir troligen en mindre höjning och skärpt ton för att skrämma råvaruspekarna, dämpa inflationen och försöka stärka dollarn. Att gå ut och höja kraftigt nu skulle skrämma slag på marknaden, sänka konjukturen och förvärra situationen på kreditmarknaden ytterligare.
Att råvarorna stiger är ju både ett resultat av inflationen, spekulation mot dollarn och spekulation i ökad efterfrågan.
Kärninflationen är hanterbar idagsläget, men det verkliga problemet är energipriserna och här tror jag på en justering ner framöver. Vad gäller dollarn, så väntar jag fortfarande på fortsättningen ner.

Vi såg för någon vecka sedan en indikation på hur det kan se ut när börsen steg 10% på kort sikt och det är precis det jag räknar med framöver fast från en lägre nivå.  Börsen kommer troligen ha repat sig 20-30% från botten innan inflationen är under kontroll och ekonomin vänder och om man ska vänta på att ljuset sprider sig igen över börsen, så har man redan missat en väsentlig del av uppgången och hoppar kanske in på en lokal topp istället.
Sen får man ju räkna med bakslag innan en riktig varaktig upptrend kan etableras. Jag tror att vi redan nu kan ha börjat den volatila fasen som utgör bottenformationen.

De brancher som brukar ligga först ut är skog, stål och verkstad mfl och de som man ska akta sig för fortsatt är troligen konsumtion, förhoppningsbolag och även banker troligen. Även råvaror som Olja och Guld kan ha gjort sitt enligt ovanstående resonemang.

Mitt råd skulle bli att ligga lågt ett litet tag till och sedan mjukstarta med cykliska aktier!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0