Psykologi!!

Mina kortsiktiga analyser funkar inte sedan en vecka tillbaka!
Nivåerna ligger rätt och tidsperspektivet känns rätt, istortsett allt pekar på upprekyl, men upprekylen kommer inte ändå. Varje försök till uppgång pressas effektivt tillbaka!

Rent logiskt, så har vi sedan länge prisat in en kommande reccesion och nu när fakta börjar strömma in som bekräftar det negativa, så blir det svårt att bryta pessimismen. Rädslan är svår att bli av med sålänge det strömmar in negativa nyheter!

Efter att ha funderat igenom situationen, så ser jag 2 alternativ idagsläget som kan inträffa inom den närmsta tiden.

1: Vi behöver en positiv trigger! Något som får marknaden att komma över den värsta rädslan och som får säljarna at vilja ha lite bättre betalt. En liten gnutta girighet! Det kommer fortfarande finnas ett latent säljtryck, men kurserna söker sig uppåt under låg volym tills rädslan tar överhand igen.

2: Vi får en urblåsning under hög volym! Marknaden kapitulerar och rädslan förbyts i panik. Vi når nivåer, där fyndköparna kommer in på allvar och det negativa anses diskonterat. Den rädda delen av marknaden har sålt av och girigheten tar överhanden för en längre period och driver kurserna uppåt igen.

Oavsett vad som händer, så ligger jag kvar i positiv position! Eftersom jag inte skulle kunna tänka mig att blanka på dessa nivåer, så finns heller ingen anledning att göra mig av med mina Bull.

Kommentarer
Postat av: Johan S

Har din inställning ändrats sedan inatt? Jag tror OMXS30 ska ner till 950 igen. Där är nuvarande avgörande nivån att hålla koll på.

2008-01-18 @ 08:40:57
Postat av: Kecke

Inställningen till börsen är väl densamma. 950 är normalt sett en bottennotering och jag tror inte att 950 håller om vi söker oss ner dit igen, då är det nog urblåsningsscenariot som gäller.
Ska bli spännande om dagens avancemang håller fram tills stängning idag. Tendensen har ju varit att säljarna är väldigt snabba att trycka på knappen vid minsta signal.

2008-01-18 @ 16:10:33
Postat av: Kecke

Du fick ju rätt om 950(953)!
Jag har hittat en ny möjlighet som innebär att vi får en konsolidering ett par dagar i intervallet 950-980.

Själv har jag ju hamnat i en lite knepig sits.
Jag kan isåfall sälja med en liten vinst runt 975-980 om/när vi kommer upp dit igen eller så kan jag då neutralisera det eventuella raset genom att köpa BEAR vid de nivåerna. Se strategi inlägget.

Hur ser du på utvecklingen fortsatt?

2008-01-19 @ 09:45:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0