Långsiktig prognos

Även om jag i huvudsak sysslar med korta affärer 3-10 dagar, så är det viktigt att ha en bra uppfattning om den långsiktiga trenden. Jag tycker det finns anledning att hålla noggrann koll på vad som händer de närmsta månaderna, då en helomvändning upp eventuellt kan ta vid.

Som jag har förklarat tidigare, så tror jag inte att den ekonomiska nergången i USA blir en enda utdragen nergång utan räknar med en vändning/stabilisering till följd av den konstgjorda andning som nu pågår.
FED sänkte senast med 0,75% och det lanseras ytterligare stimulanspaket som troligen kommer ge effekt i början på nästa år. Nergången är ju i mångt och mycket kopplad till den nergång som väntas för huspriserna och de ökande räntekostnaderna. Jag personligen tror att huspriserna stabiliseras på en fortsatt hög nivå framöver.
Ökande räntekostnader bör i viss mån oxå motverkas av högre inflation och högre löner.  
Sen får vi räkna med en snabb räntekorrigering upp från FED för att motverka det inflationstryck som uppstår.
Detta är förmodligen en förutsättning för att denna teori skall slå in dvs. att man inte låter inflationen skena iväg utan agerar för att dämpa den igen.
Vår egen riksbank kommer troligen hålla en betydligt nyktrare ställning i räntepolitiken.

Idagsläget finns en oro för en utdragen nergång. Paralleler dras till Japan på 90 talet och oron för den Asiatiska utvecklingen spär på oron. Risken för en fastighetsbubbla som kan spricka är högst påtaglig, därav de aggressiva stimulansåtgärderna. På sätt och vis tror jag att det finns en del sanning i dessa farhågor, men det kommer inte bli en spikrak bana ner utan det blir en svag återhämtning i ekonomin och huspriserna i början på nästa år och sedan kommer den stora smällen. Denna tillfälliga återhämtning/stabilisering av ekonomin kommer tolkas mycket positivt av börsen och jag räknar med att en stor del av nergången från toppen kommer tas igen under andra halvåret 2008 och början på 2009, minst 2/3 av nergången.

Jag tror alltså att börsen kommer gå ner ytterligare de närmsta 1,5-3 månaderna innan vi påbörjar en bottenformation. Vi kommer troligen landa någonstans runt 40-45% nergång från toppen 2007 (OMX 750-800 p) och något mindre i USA (NASD COMP ca 1985-2020 p)
Någongång i april-juni kan den här nergången vara slut och sedan kommer en ny lång upptrend ta vid som tar index upp minst 40%, kanske 50%(1100-1200 p) från botten fram tills början på 2009.
Sen kommer baksmällan och en börsnergång som överskrider den botten som noterats i denna fas.
Den kommande uppgången kan mer eller mindre ses som en upprekyl i fallande trend om än en utdragen sådan.

Det här scenariot är naturligtvis bara spekulationer från min sida och kan komma att ändras framöver, men det är ett scenario som kommer finnas i bakhuvudet och troligen kommer prägla mitt agerande framöver även om jag i huvudsak tittar på trender av intermediär/kortsiktig karaktär.

Det ska bli spännande att se om jag får rätt igen!
2004,2005 och 2007, så prickade jag in utvecklingen bra. Inför 2006, så spådde jag en nergång andra halvåret, men det blev bara en rejäl sättning under april-juni innan uppgången tog vid igen. Jag var ett år för tidigt ute ;-)

Graf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0