Inför tisdagen

Det blev en ganska händelsefattig börsdag idag överlag.

Den kortsiktiga analysen utvecklas inte riktigt som tänkt och då tänker jag främst på oljan som idag dök ner igen.
Stödet vid 120$ fick sig idag ett rejält test, men frågan är om den repar sig nu igen?
Vid etablering under 120$, så verkar det ganska fritt från stödnivåer ner mot 110-113$.
Ny oljestatistik på onsdag kanske stakar ut riktningen i det korta.
För er som har läst mina tidigare analyser om oljan, så väntar jag nu på en motreaktion upp.
Får vi då en lägre topp(under 147$) och sedan passerar botten i rådande nervåg, så har vi en säljindikation i oljan på längre sikt ner mot ca 75$.

OMX ser ut att fortsatt konsolidera och troligen är det fortsatt ner mot ca 820p för ett test av golvnivån som gäller i veckan.
Volymen krymper för varje dag och ett utbrott närmar sig. Utbrottet kommer som jag tidigare påpekat oftast uppåt.
Stängning över 863p under ökande volym indikerar fortsatt uppgång.
Konsolideringar kan vara kluriga att komma underfund med, men som regel skall ett äkta utbrott upp stödjas av starkt ökande volym. Kommer volymen istället med en nergång, så ser det negativt ut.

USA stängde svagt ner och gav ingen större indikation inför morgondagen.
Troligen fortsatt avvaktande imorgon inför FED.

Känner att jag börjar falla in i TA-analytikerns fälla just nu då de olika tidsperspektiven pekar i olika riktning.
Men det är kanske lite överambitiöst att tro att man i varje läge skall ha en klar uppfattning om läget.

På lång sikt har jag redan klargjort att jag tror att börsen bottnar snart och oljan toppar.
På medellång sikt pekar mycket på ytterligare en nervåg på börsen och en motreaktion upp i oljan.
På kort sikt finns det indikationer på att vi skall upp ytterligare en liten bit om man ser på konsolideringarna.
På ännu kortare sikt finns det indikationer på fortsatt nergång inom konsolideringarna mot golvnivåerna nu i veckan.

Vi får se om morgondagen kan bjuda på ytterligare klarhet om trendriktningarna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0